الثلاثاء، 20 مايو 2008

بعتب عليكي .. يابلدي ؟

آآآآآآآآآآآآآآآآه يا بلدي كان نفسي احس جواكي بالامان
كان نفسي احس بطعم الاوطان .... ؟؟
ياخسارة يابلدي ..

بعتب عليكي وجوايا نار ... لما ولادك يتبهدلو فيكي
لما يحصلنا جوا بلادنا زي ما بيحصل من اليهود في فلسطين
وصلت يابلدي جواكي تتهدم علينا بيوتنا وتتحرق اشجارنا ويتسجنو ولادك
عشان بس قالو لأ للظلم ؟؟؟


غريبة لما اكون وسط الضلمة وشمسك مالية السما
طب شمسك دي لمين ؟
كل الناس ممكن تهجر الاوطان
واحنا اللي بيهجرنا الوطن ...!!

السبت، 17 مايو 2008

ليييييييييييييييييييييه ؟


لاخانت ولا خونت ..


لكن الزمن اللي خان..



راحت والدمع مالي عينيها .. مشافتش دمعتي ..

تاهت وتوهت .. لا بايدي ولا بايدها ..


بصرخ بحبك وسامع صرختك ..

حرية .. !!

الحرية هي قضية الإنسان منذ بدء وعيه وهي من طبيعته و«صراعه في الحياة متحدياً ومناضلاً في كل المحاولات الفاعلة لمصيره. يتناوب فيها أو يتلاعب بها، دون أن يمارسها كما يجب أن تكون ويرتد عنها مطالباً بها في إطار أسبابها الموجبة باسم القيم الإنسانية كذلك كان التاريخ حافلاً بالتناقض في هذا الصراع بين الإنسان بفرديته وبين واقعه الاجتماعي محاولاً كشف الحقيقة بفهم الوجود بين ذاتيته ومجتمعه.
انا حر يعني من حقي اتكلم .. من حقي اعبر .. من حقي اعيش حر .. ولحد ما اموت يبقي حر
ليه دلوقتي بقت حريتنا كدة ...

انا مش حتكلم كتير ومش حلك

بس فين حريتنا لما يمسكو في صورة زي دي ويقولو لا للطريقة الوحشية اللي بتتعامل بيها الحيوانات في البلاد الاسلامية

طب فين قيمتنا وحريتنا ودول اخواتنا واهلنا .....

فين كرامتنا .. وعزتنا ...






فلتحيا الحرية والكرامة ......

مفيش احسن من كدة للاسف ..


الاثنين، 12 مايو 2008

عروســة .... و مسـدس!!!


عروســــــة الزمن: الطفولـة البريئـة بنت أمــورة بضفاير ماسكـــة عروســة تمشط لهـا و تبوسهـا تحضنهـا و تأكلهـا بنت أمــورة بضفاير معاهـــا عروســة بريئـــة كلها مشاعر رقيقـة و براءة مالهاش حدود بنت أمــورة بضفاير معاهـــا عروســة جميلــة جواهـا مشاعر جميلــة .. و حاجات حلــوة كتيــرة!!!

مســـدس ولد منعكش مفرفش عليه ضحكة تجلجل مكشر مشاكس كسـوف دلـوع يخاف من خياله .. يتـدارى ورا ماماته شقي و شعنون .. طيب و دمعته على طــول باباه جابله مســدس .. حبـه و قـال ياحالولي باباه قاله عايزك ظابط كبيــر .. عايزك كبيــر و خطيــر!!!

عروســــــة بنت أمــورة بضفاير حبيبــة بـابـا و دلوعــة مـامـا وضي عين ستــو و تيتــــة مصاصاتهـا و لعبهـا و لبس كل يــوم عليها بوسـة تهبـل بشفايفهــا اللي زي الملبن عينيها عسلي و سكر و كمــان بالقرنفل بنت أمــورة بضفاير عايزة تتمرجح و تلعب شايفه الدنيـا بمبي زي سعاد لمـا تغني!!!

مســـدس ولد بيتعاقب .. و يسكت بيتضرب .. و يعيــط يتحكي له حكايات تخـوّف من اللي مايسمعش كلام داد و مام غصبـًا عنه بيغلط .. هو مافيش حد بيغلط؟؟؟؟؟؟؟ ده مهما كان ولـد صغير و أمـــور يتحبس لوحـده في أودته .. يتحـرم من اللي يحبه ؟؟؟؟؟؟؟؟ ولد منعكش و مفرفش ماعندوش الا المســدس يخبـط على الحيـط و يصـرخ لكن ماحـدش بينطق!!!

عروســــــة بنت أمــورة بضفاير راحت المدرســـة قعدت تلعب مع بنات شبههـا كويســة دخلت لهم أبلـــة حلــوة علمتهم المزيكا وحكايات ألف ليلــة و ليلــة حبـوهـا وحبتهـم و بعـد فتـرة سابتهـم دخلت لهـم أبلـة حفيظــة بالعصايـا الغليظـــة

مســـدس ولد يعني راجل حتى لو 7 سنين ولد يعني ماتعيطش .. ماتتكلمش .. ماتصرخش ولد يعني استحمل .. يعني تسمع .. يعني تنفـذ ولد يعني خناقات مع أصحابــه .. و شتايـم مع جيرانـه ولد يعني مرحلـــة مبكــرة أوي نجهـزه للي جـاي ولد يتفرج على مصارعـة على كــورة على أكشــن ولـد يدخـل النـار .. و يبقى حمـار .. لـو حن أو طــار!!!

عروســــــة بنت يعني عيب يعني حــرام يعني مايصحش بنت يعني تتكسف .. يعني تسكت .. يعني تخرس بنت تدخل أوضتهــا تنــام تسعـة و تصحى سبعـة بنت يعني مافيش خـروج .. مافيش شبـاك بنت يعني مـامـا و بـابـا و بس و مالنـاش دعـوة بذاك بنت مالهـاش ألا بيانـو و قصايـد و قصص بتحلم كل يـوم .. بتــرق كل يـوم حاســـة إنهــا فراشـــة في الجناين بترفـرف حاســـة إنهــا مـلاك في الجنــة و يـاك شايفـــة حصانهـا الأبيض ويـاه فارس مزئطط نفسهـا تشوفه و تمشي لأي حتـة مابتنامش!!!

مســـدس ولـد مابيهداش من جـواه .. له طاقـة و غضب عاوز يكسر و يدشدش .. كلـه تمـرد و تهـور صوته عالي في البيت علشان هـو راجـل البيت زي الإعصـار بيدمــر اللي مابيقفش ولا ينـدور عاوز ينطلق و يطيــر!!! نفسه في حـد يربطـه .. حـد يهديـه .. حـد يحن عليـــه شايـل الهــم من صغــره نفسه يهـوّن على نفسه!!!

عروســــــة بنت بتكتــــم دمعتهـا عشـان بتـودع طفولتهـا بنت بقت عروســة زي لعبتهـا العروســة بنت بتحط وشهـا في الأرض لو حـد عاكسهـا من على الأرض مامتها بتصرخ كنتي فين الغـدا جاهـز مامتها قلقانـة عليهـــا دي ضناهـا وعينيهـا بتسمع حليــم و جاهين .. بتقــرأ لإحســان و يوسف شايفه نفسها دكتـورة أو مهندســة قد الدنيــا بس مامتهـا عايزاهـا حاجـة تانيــة عايزاهـا زي العروســة!!!

تلف السنين و الأيـام لكن قدرهـم و لا على البــال رمت العروســة من زمــان لكنه لسه شايـل المســدس كمــان قابلوا بعض في الحـال وعرفوا إنهـــم لبعض ضربها .. زعقلهـا عيطت .. و بصت له عرفت تاخده من إيــده .. حست بالحــرارة في إيــده عرف يطلع اللي جـواه .. عـرف يخفف اللي جـواه عيطت .. و عيـّـط ضحكت .. و ضحك قال لها أنـا تعبـان و عايــز أستريح قالت له أنـا معـاك و مش هاسيبك تروح أخدهـا بالحضن و حست باللي جـواه أتاريهــم مكانوش عارفين إنهـم لبعض متلاقين إنهـم تايهين من زمـان و هلكانين حسسها بأنوثتهـا ورقتهـا .. و زرع لهـا وردتهـا حسسته برجولتــه وشهامتــه .. و زرعت له تفاحتــه مشيوا واحـــد كأنهـــم واحـــد و أدي حدوتـــة العروســة .... و المســدس!!!!
منقول عن العضوة الجميلة ~*Cinderella*~
منتدي ايجي فيلم

الجمعة، 9 مايو 2008

عالمي


عالم مفيهوش اسياد وعبيد
قمره سهران... بيقول حواديت
بيقول لليل مهما يطول
ومهما العالم يتحول
ما انا كنت قايلك مالأول
حلمي جوايا لسة عنيد




عالم مفيهوش شموع بتقيد
عالم غفلان لاغي المواعيد
ومدام النفس فينا ومهما العالم يتحول
لساك بتعاند وعلى حلمك ساند
وفي ضي عينيك ابيض حوليك


كتبتها انا وابن خالتي عبدو حدوتة مصرية
انا الجزء الاول وهو التاني ,,,

الخميس، 8 مايو 2008

انا ... انتي


اعرفك ولا تعرفيني ...
تعرفيني ولا اعرفك ...
وكلما فكرت بتلك المهادلة الغريبة ... كلما زاد غموضها ... !!

فانا .. اقف علي بابك متسائلا ... ماذا وراء الباب .. ؟
هل ساجد ابتسامة تضئ حياتي .... ام ساجد قلبا يستقبلني بداخله .. وانعم بدفأه ... ام قمرا يضئ "نهاري" .. ونجوما تلمع في ليلي ..

وانتي صاحبة تلك الابتسامة ... تملكين قلبا يذيب بدفئه الجليد ... اما القمر فقد ابحر بعيدا في استحياء .. فلا تجتمعين انتي والقمر ... الا وانتصرتي ...

انا اسير بين الاشجار حائرا لأقطف الحاني .. وقد سئمت ومللت اختياراتي ....
وانتي من تبرعين في العزف علي اوتار قلبي .. وتبدعين في غناء الحان حبي ... وتجعليني انظر اليكي مندهشا ...
قائلا ..... ما اروع اختياري ...

انا كالمياه المالحة ... واحيانا اكون سفينة ضائعة وسط الصحراء ... !!!
وانتي بلمسة منك تحولين هذا الماء اللي اعذب ماء ... واحيانا تكونين بحاري الشاسعة .. وانهاري التي لا اسير بدونها ...

انا احاول جاهدا ان الملم ما تبقي من حياتي ... واطوي في يأس صفحاتي الباقية ....
وانتي من تملكين عقارب الزمن ... فقلبي صفحات ايامي ... وارسليني في خطاب عاجل ... عنوانه ... "عينيكي" .....

انا محارب .. اقاتل علي حدود عينيكي .. واغزو بحورك واقتحم سمائك ...
وانتي في يديكي اجراس الحرب ... فاعلني انتهائها ... وكوني في معركتي الاخيرة .... غنيمتي ...

انا شاعر مجنووون ... اهوي رسم الجفون ...
وانتي ملهمتي في عالم الاحلام ... ورفيقتي في درب الخيال .... وقصيدتي التي رسمتها علي لوحة الواقع ... بتوقيع ..
عاشقك المجنووون ,,,,,



الثلاثاء، 6 مايو 2008

الي امراة حلم القمر بالوصول اليها


عذرا سيدتي ... ولاتحزني ... فانا اعانق دموعي واحتويها ...
كما احتوتني بالماضي ...

واعلمي ان هناك سيول انعدمت ... وبحار سافرت .. وانهار جفت .. "ولم تجف يوما الدموع" ... فهي لغة .... وهي مأوي .. وهي حياة لساكنيها .. فمن جفت دموعه فاكتبو رثائه ..

فلا تلوميني عند رؤية دمعتي .. فاحيانا تفر مني ترتجف .. حينما اتألم خوفا عليكي ... وأحيانا عندما اشتاق اليكي .. وكثيرا حينما ادعو ربي ان يحميكي ....

واحيانا اري دموعي وقد بللت ابتسامتي .. حينما نلتقي هناك ..!! حيث لا اعلم ولا تعلمين .. فتخرج دموعي .. لتترك المتسع لنور وجهك املا به عيني ...

واحيانا ابكي ولا اعلم لماذا ... فربما احترق وتنقذني دموعي ..!!

فلم الحزن يا سيدتي .. حينما ترين دمعتي ..


فاعلمي ياحبيبتي انه مهما كان سبب دموعي ...
فانتي وحدك سر ...... ابتسامتي ,,,,

....


يا حبيبتي قلبي فانوس

بس الغنا محبوس

بكره اللي جاي شموس

و عينيكي يتحنوا

نفسي اصرخ


نفسي اصرخ واملا الدنيا بصوتي

اقول اي حاجة كل حاجةمش زعل ولا ضيق ولا فرحة زايدة

بس احاسيس كتيرة .. وكتيرة .. وعليهم شوية احاسيس

عشان كدة نفسي اصرخمش مجنونومش حقبل اكون عاقل في يوم مش تمرد .. ولا احتجاج ..

بس السما بتندهلي ... ومنير قالي علي صوتك ..والصوت جوايا عايز يطلع ... عايز يهرب ...

ايشمعني لما جيت الحياة قدرت اصرخ ... وصرخت وسمعت الدنيا

ليه دلوقتي مش قادر حتي اهمس ...

ولما وصل الكلام لشفايفي مقدرتش اصرخ

°¨¨™¤أعتذر¤™¨¨°


أعتذر " لأحبائي" لأني بكيت في وقت فرحهم.. وضحكت في وقت ألمهم.. وأطلقت صرخاتي في لحظة هدوئهم.. وصمت في لحظة مشاركاتهم.. وبقيت في لحظة رحيلهم. واخطأت في حقهم..ورحلت في لحظة اجتماعاتهم ولقاءتهم.. وأعتذرت لهم في وقت حاجتهم .. و بدون سبب تركتهم.. أعتذر "لقلبي" لأني أتعبته كثيرا في لحظات حبي.. وجرعته ألما في لحظة حزني.. ونزعته من قلبي وبدون تردد لأهبه لغيري.. أعتذر "لأوراقي" لأني كتبت بها واحرقتها.. ورسمت الطبيعة عليها.. وبدون ألوان تركتها.. وفي لحظة همومي وأحزاني لجأت إليها.. وفي لحظة فرحي وراحتي أهملتها.. وعندما عزمت الإعتكاف عن الكتابة مزقتها وودعتها إلى الأبد.. أعتذر"للقلم" لأني في معاناتي أتعبته.. ولأني حملته الألم ولأحزان وهو في بداية عهده.. وعندما انتهى رميته.. واستعنت بأخر مثله.. أعتذر "لخواطري" لأني جعلتها تتسم بطابع الحزن والألم حاصرتها .. فلقد أصبح الكل يبحث عنها وعن معاني غموضها في قواميس لا وجود في هذا الزمن لها .. أعتذر"للواقع" لأني بكل قسوة رفضته.. وأغمضت عيناي عنه في كل لحظاتي المره.. وشكلته بشبح أسود يتحداني بدون رحمة.. ونسيت بأنه هو مدرستي التي جعلتني أكون حكيم في المواقف الصعبة.. أعتذر"للأحلام" لأني أطرق على ابوابها في كل ساعة .. واجعلها تبحرني في كل مكان أريده.. فهي من حققت كل أمنياتي دون تردد.. وهي من أتعبتها معي حينما كبرت وكبرت معي أحلامي.. ورغم ذلك كله ، لا تتذمر وإنما تقول:" أطلب وأنا على السمع والطاعة" أعتذر "للأمل" حينما رحلت عنه وبدون إستئذان.. ولازمت اليأس في محنتي..ومكابرتي رغم مرارتي والأمي أقول بأني أسعد انسان .. فلقد كانت سعاتي الوهمية تكويني في صمتي.. وتعذبني في ليلي.. دون احساس الاخرين بي.. فعذرا أيها الأمل ، أعتذر" للسعادة" لاني عشقت الحزن ، وحملته شطرا من حياتي.. وعشقت البكاء لأني انفس به عن الأمي.. وعشقت قول الآلآه لأنها تطفئ حرقة أناملي.. وعشقت الجراح لانها أصبحت قطعة أرقع بها ثغور ثيابي.. وعشقت الصمت في لحظة الألم لانها تحفظ لي كبريائي.. فعذرا أيتها السعادة لاني أبعدتك عن حياتي.. أعتذر"للزهور".. .وخاصة الحمراء لأني قطفتها وهي في بداية بلوغها وتفتحها.. وحرمتها من العيش في بستانها.. ثم شممتها ولغيري أهديتها.. وبعدما لفظت أخر انفاسها رميتها ودستها.. أعتذر"للبحر" لأني عشقته بجنون.. وطعنته في خواطري بالمليون.. وأضفت إليه الغدر في هدوئه.. ووصفته بأنه جميل وهو في قمة جنونه.. فلم تكن تلك الطقوس سوى أحاسيس مختلقة وكان ضحيتها البحر لأني عشقته.. أعتذر "للقاء" لأني كتبت عن الرحيل والواداع .. ولأني جردته من قاموسي الملتاع.. ولأني أصبحت خاضعا للقدر فأمنت بالرحيل كثيرا وبكيت لأجله كثيرا.. وتناسيت كلمة الاجتماع واللقاء.. أعتذر "لأمي" لأنها تألمت عند ولادتي .. وسهرت على نشأتي ورعايتي.. فتبكي على بكائي.. وتسعد عندما تسمع ضحكاتي.. وتسقم لسقمي. .وتتعافى بمعافاتي.. وصبرت وتحملت طيشي وأزعاجي وتجاوزت عن أخطائي.. وتذكرت حسناتي .. "أعـــــــــتذر " للحياة حينما اتهمتها بالقسوة.. وللطيور والبلابل حينما قلت عنها خرساء.. ووللجبال لأني أنسبه الي.. وللدموع حينما جمدتها بالعين .. ولصندوق الذكريات الذي أخرجته بعد دفنه.. أعتذر"لكلمة أعتذر" لأني أدخلتها في بحور شتي من الإعتذار .. فشكرا وعذرا وأدمعت عيناها عندما سمعت أعتذاراتى ...

الاثنين، 5 مايو 2008

عندي حالة (أمل)


عندما يزرع الامل ......... بكذبه تستطيع ان تحيا ميتااااااا .. متى شئت ... وتستطيع الموت ... حياااااا .. متى اردت .. كل ما عليك .. ان تفهم نفسك .. وتتفهمهااا جيدااااااا .. عندهااا .. تتعرف على تطلعاتهاااا .. وامنياتهااا .. وحدودهااااااا .. كذلك .. بامكانك .. تلمس احتياجاتهااا .. وسماع انينهاااااا .. باختصار .. عليك ان تصغي .. الى .. صوت الحياة بداخلك .. كلام جميل جدا بس مين بيسمع وينفذ مين فينا مش ماشي في مسيرة الحياة ... كلنا فيها ماشيين برضانا او غصب عننا .. وكل واحد في حياته نفسه يحقق شئ في مسيرته قبل ماتنتهي او اتنين او تلاتة ... في ناس عندها اصرار توصل ... وناس ماشية تيجي ماتجيش مش فارقة ... ناس وقعت .. ناس نفسها تمشي برة المسيرة بس مجبرين ... ناس بتبص للي وقعو ومش باصين للي وصلو وبيكملو لحاجة تانية .. يمكن مسمعوش عن الامل . (الأمل نافذة نور وطاقة ضوء تحدو الإنسان للمسير قدما في حياته، ولولاه لربما كان حاله غير الحال، ولما رأى للحياة معنى أو ذاق لها طعما. ينال الفردَ إحباطٌ يمتص طاقته النفسية، ويلتهم طلاقته وانشراحه وهو بعدُ في أول حياته، فيخط بقلم الأمل كلمات التشجيع على صفحات قلبه ليقيم جدارا يصد هجمات الإحباط التي لا ترحم قبل أن تودي به فيغدو شبحا ضائعا في دروب الحياة). خلي عندكو امل واعرفو ان دايما ان الشئ الحلو مش بيعيش للابد والمر بردو لازم حيروح لازم حتقع مرة واتنين بس يمكن دايما بفتكر منير لما قال (ايه ياسنين العمر ترضي لنا بالمر ... دا لولو فينا صبر لاهان عيلينا العمر)

في ذكري ميلادي



هنا .. لا يوجد فرق بين الربيع والخريف ...فالاوراق هنا دائما تتساقط .. ترحل .. ولاتاتي ثانية .. لافرق بين الصيف والشتاء ... فهطول الامطار لايزيد الا من ظمأي يترائي الي نظري الان ورقة معلقة علي وشك السقوط .... ورقة اخري ترحل ... ورقة عمرها 365 يوما .... و ...... وسقطت ورقة اخري من شجرة الحياة ..... في يوم اطلقو عليه .. يوم الميلاد ... في ذكري اول صرخة .. انحنيت .. حاولت ان التقطها ... ادهشني ما رايته فيها .... كانت مبللة بدموع عام مضي ... ورقة جائني بها الصديق .. وسار فيها الحبيب .. صديق احببته واحبني ... والان هو غائب عني يؤلمني فراقه .. لكن ليس بيده .. وآخر بجانبي ولكنني لا اعلم ما تخفي اقنعته وآخر جفا وقسا .. وتركني وقال نفسي .. نفسي وحبيبة ... اخرجتني من مقبرة حياتي .. ثم ذهبت وانا بين الحلم والواقع ..هل هي حقيقة ام حلم .. ؟ فتاتيني همساتها من بعيد .. قائلة انها الحقيقة ... انا بجانبك ... ثم ترحل مرة اخري ..؟ وتتركني في حيرتي ... ابحث عنها حتي يجهدني البحث ... فاتمني ان اعود لمقبرتي .. والقي بنفسي فيها فاراها تاتي وتخرجني مرة اخري وتذهب مرة اخري ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عاااالم قاسي ... عجيب ... يكشر عن انيابه في شراسة .... ينزع بها اي شفاة تحاول ان تبتسم .... عالم مات فيه القمر ... ونزف الليل .. وسالت دمائه علي جبهتي ... رحلت الشمس من شدة الظلام .. ابتلت الانهار بدموعي .... واستشهدت الاشعار حين جف قلمي ... سار ظلي بعيدا عني .. فارقني حلمي .. و ... هجرني اسمي . والآن ... اسير بخطوات ثقيلة نحو ورقة اخري ... ورقة العن خطواتي فيها قبل ان ابداها ... ورقة يفصلني عنها ايام قليلة ادعو لي الا ادركها

رحلة جنين ..!!


مقالة عجبتني اوي


تسعةَ شُهورٍ تَملَّكَ سَكَناً في ثناياها تسعةََ شهورٍ عاشَ في أحشائِها تسعة شهورٍ أكل من طعامها تنفسَ من هوائها تعطر بطيبها عانى مع معاناتها وحتى أنه مرض لمرضها تسعةَ شهورٍ مضت ... وازدادت عشرةُ أيام ولكنهُ يرفض الخروج ؟؟؟!!!؟؟؟ تسعةَ شهورٍ انقضت وما زال يَتَشبثُ بتلكِ الأحشاء لا يريد مغادرتها تسعةَ شهورٍ انتهت ورُغماً عنهُ ... وعن إرادَتِه سيخرج قاومَ عاندَ تمرد وتسلحَ بكل ما أوتيَ من قوة تردَدَ ترنَّحَ وتساءَل لِمَ أخرج من كنَفِ هذا النعيم؟؟؟ لمَ أعيشُ في عالم مليءٍ بالمتناقضات؟؟؟ لِمَ أترُكُ هذه الجنة وأذهبُ الى المجهول؟؟؟ معاناةٌ طويلةٌ مع من حملتهُ تسعةَ شهور رحلةُ عذابٍ قاسية مع من كابدت وإياه صراعات الأيام وأخيراً علا في المكان صوتُ بكاء زَلزَلَ جميع زوايا الغرفة ملأها صخباً وفرحةً وأملاً وفجاَة سَكَن أو بالأحرى صَمَت وكأنه مذهول وضَعَ يدَهُ على خدِّه وبدأَ يُفكِرُ كَعجوزٌ له مائة عام مُحْتَجَّاً لماذا خرجتْ ؟؟؟؟ لماذا أتيتْ ؟؟؟؟ ماذا هناك ؟؟؟؟ ماذا ينتظرني ؟؟؟؟ وما هي رسالتي ؟؟؟؟ وتنبَّهَ مرةً ثانيةً من صمته على أصواتٍ كثيرةٍ تملأُ الغرفة فبدأ بالصراخ من جديد لإعلان وجودِه وأنَّهُ ما عادَ بعد اليوم جَنيناً


وهم الحب الاول .. .. ... .. والاخير

كتير .. وقليل حبو وعاشو حبهم الاول اول دقة قلب اول كلمة بحبك اول احساس صادق اول احساس جميل بالحياة ممكن وهما صغيرين ... او حتي وهما كبار ... اول حب بس دايما تيجي الظروف .. وفجاة مبقاش فيه حب اول وييجي حب تاني وتالت ورابع كتير اوي الحب الاول بياثر علي كل اللي بعده الافكار ممكن تتغير ... خوف اكتر ... او ثقة اكبر بس هل ممكن يكون الحب الاول هو الحب الاخير ول راح ممكن الانسان يعيش اسير الحب ده انا شخصيا بشوف ان الحب الاول والاخير هو اللي بين ايديك هي الانسانة اللي توصل معاها وبيها للاخر ... هي دي حبي الاول والاخير ... والوحيد نقل فؤادك حيث شئت من الهوى ما الحب الا للحبيب الاول مش بعترف بيها خالص