الخميس، 30 أغسطس 2012

نظرية الاستقرار ..




زمان ، وانا صغير... 


زمان ، أيام ما كنت بحب اسافر البلد مع امي و ابويا، و ايام ما كانت الكنبة الخلفية 

بتستوعب طولي ، و أيام ما كان عندي البال الرايق لإني انام عليها و اتفرج




عـ الدنيا 
من ورا الشباك و هيا بتجري مننا ،

 و الشمس و هيابتجري ورانا بإصرار غريب ،

 مكنتش بسأل نفسي ازاي الدبان بيطير جوا العربية رغم السرعة اللي ماشيين بيها 

، و مكنتش بسأل نفسي ليه صوت المحرك بيخليني انام بعمق واحلم كمان ، كنت 

عارف بس اني بحب الجو ده و خلاص ، كنت عارف انه رغم السرعة الل يماشيين 

بيها لكن مطمن و واثق ان ابويا مش هايلبس بينا ف عمود أو يقع بينا في الترعة 

ولو حصلت حاجة من دي هكون نايم و مش هحس بحاجة...

كنت  عارف بس الحاجات اللي محتاج اعرفها عشان اطمن وبالي يرتاح ، و أي 

حاجة تانية مش مهم... 




زمان ، وانا مش صغير... 



لكن طبعا ، بمرور الوقت تراجع ترتيب الترابط العائلي في قايمة أولوياتي ،

 أساسا انا من زمان عندي مشكلة ف تحديد هوية قرايبنا ،

 ولو شفت ابن عمي ممكن افتكره ابن خالتي

 أو ابن بنت خالي أو أيا كان ، ناهيك عن نسيان الأسامي و الوجوه ...  القصد 

ان زياراتي للبلد قلت كتير ، ده غير ان الكنبة الخلفية مبقتش تساعني لا نوم ولا 

حتي جلوس ، كبرت و كبرت معايا مخاوفي و تساؤلاتي، انا دايما بقول ان الخوف 

بيكبر و بيتطور معانا لصورة أنضج تلائم المرحلة العمرية اللي بنعيشها ، لكن في 

النهاية بتفضل جذوره نابعة من الطفل الصغير اللي جوانا ... 





دلوقت...

الجهل ساعات كتير بيكون له سحر جميل ، الجهل بالأسباب ، ساعات بحس ان لو 

مكناش عرفنا الحقيقة العلمية للظواهر الطبيعية كان تفضلت محتفظة بسحرها ف 

نظرنا... 

لكن  للأسف مؤخرا انشغلت بالسعي ورا الإجابات ، لدرجة اني بدأت اخاف ان 

الإجابات تنتهي رغم يقيني انها لا يمكن تنتهي... 

عرفت ان الدبانة لا يمكن كانت تطير في العربية لومكانتش السرعة ثابتة ، نفس 

السبب اللي بيخلي كل شئ جوا الطيارة مستقر طالما السرعة ثابتة... 

نفس السبب اللي بيخليني انام علي صوت المحرك ، و صوت الباجور ، و صوت 

الغسالة ف برنامج العصر ، و صوت القطر ، و أي حاجة مزعجة بس المهم ان 

الإيقاع ثابت ، و السرعة ثابتة... لازم السرعة تفضل ثابتة ، لازم... و إلا كل حاجة 

هاتطير من مكانها... و رغم انزعاجي وقت الثورة من الناس بتوع "خربتواالبلد" 

بس كنت متفهم وجهة نظرهم ، الناس دي مش بتفتقد الفساد ولا حاجة ،الناس دي 

بتفتقد الثبات ، الاستقرار ، أيا كانت الحالة اللي كانت عليها حياتهم بس الاستقرار 

بالنسبالهم كان شئ مطمئن ، الفساد بالنسبالهم كان صوته مزعج صحيح بس 

كان إيقاعه 
 ثا
بت ، و سرعته ثابتة...



 و عشان كده كان رد فعلهم طبيعي جداً مع أول 




تغير في السرعة ، لإن كل حاجة طارت من مكانها... 





نقلا عن مدونة


من مذكرات مريض نفسي

ليست هناك تعليقات: