الخميس، 3 يوليو 2008

كلما نظرت اليها وجدته ..
هذا الذي ينظر الي ويتفرس في ملامحي ..
عشرون عاما كلما اتيت هنا التقيه ..!!
بكل مراحل عمره .. منذ كان "طفل" ...
لم تتغير نظرته وفضوله في النظر الي كلما اتيت ...

كان بيننا شيئا مشتركا ..
اراني في حزني اذهب اليه ... اري نفس الحزن في عينيه ..
وعندما يزول حزني وتسكنني الابتسامة ... اراه مبتسما ..
اتيت اليه في احدي المرات وبداخلي اتسائل في عجب ..
وكان في عينيه نفس السؤال ...
لماذا هنا نلتقي ..
لماذا نفس الابتسامة ...
ونفس الدمعة ...
ابتعدت عنه ..
وذهبت اسال كل من حولي ..
لمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاذا ...
واجابوني
.
.
.
.
.
.
.
.

انت تنظر الي المرآة ,,,,,,,

هناك 19 تعليقًا:

babysmile يقول...

تعرف يا محمد..

نفسى الاقى حد كده..بس يكون بجد..
مش مجرد صورة فى مراية..تروح لما ابعد وترجع لما اقرب..

نفسى الاقى حد نكون احنا الاتنين نفس الشخص..بنعيش باحساس واحد..نفسى الاقى حد يشاركنى كل حالاتى..

وانا مبسوطة وانا زعلانة..

انا مش انانية..مش عايزة حد يعيشنى انا يعيش مشاعرى وافكارى..

بس عايزة حد من كتر قربنا لبعض وفهمنا لبعض والتوافق اللى بينا نكون بالنسبة لبعض زى المرايا..

حاليا فى ليا صديقة بنسبة 95 % هى مرايتى وانا مرايتها يمكن الناس بيقولوا اننا توام..

Mohammed يقول...

جميل اوي كلامك
ومش صعب اوي يعني يا ايمان
بس بيتوقف علي الاختيار من البداية
تعرفي الصعب ايه لما تكوني مراية لحد هو مش مرايتك
يمكن فهمتيني ...!!
ربنا يخليلك صحبتك ويديم الحب والمودة بينكم
ويكرمك يارب بزوج يكون نفس المواصفات دي

انا لما رديتي علي موضوع "مخنوووق"
وقولتي حلو كلامك وقولتلك مش كلامي
حبيت اكتب حاجة بنفسي وكتبت دي قبل ما انام امبارح
شكرا ليكي جدا
منورة دايما

dr_samarmar يقول...

للأسف يا محمد مفيش غير صورتك اللى فى المراية ممكن تديك النتايج دى
و المشاركة دى


صعب أوى أوى لا دا مستحيل ان حد يحبك كدا

حتى لو كانت الأم


بوست جميل أوى

Mohammed يقول...

حتي لو كانت الام
ملحوظة غريبة ..
وواقعية بعض الشئ احيانا ..
للدرجادي بقيت الحياة صعبة
سبحان الله

بشكرك جدا جدا يا مسر
بجد ردك دخلني في افكير عميق وبيتكرر في ذهني كتير
اشكرك بشدة

babysmile يقول...

dr_samarmar اختلف معاكى فى الراى..

لا مش مستحيل بس نادر..يعنى هو موجود بس بنسبة ضئيلة..انك تلاقى اتنين قريبين لبعض للدرجة دى..

محمد انت اللى كلامك جميل والبوست ده خلانى بجد افكر انى نفسى الاقى مرايتى..

وعندك حق يا محمد فعلا صعب اوى..صعب تكون عايش بمشاعر حد بتفرح لفرحه وتزعل لحزنه ومش بتفكر فى حالك قد ما بتفكر فيه..

ومتلاقيش منه نفس الاحساس..

وشكرا ليك محمد تانى على كلامك..:)

Mohammed يقول...

اولا انا معلش كتبت سمر غلط ببعتذرد

ايمان ...
فرحان جدا بجد ان كلامي عجبك وانك بداتي تفكري في كدة
وان شاء الله توصلي لاحسن مما تتمني
شكرا جدا ليكي

dr_samarmar يقول...

معقول فيه


أنا مش قادرة أتصورها و عمرى ماحسيتها من حد

أنا صحيح حبيت أوى أوى أوىىىىىىىىىى بس ماكنتش بتوصل أبداااااا لدرجة المراية طبعا أنا ماتحبتش أصلا و كان كله كدب فى كدب , بس حبى أنا بصراحة ماكنش للدرجة دى

dr_samarmar يقول...

شكرا يا محمد على كلامك


و ميرسى أوى يا ايمان على مناقشتك


و ربنا يسعدكو يارب و يسعد كل الرومانسيين اللى زينا :)

Mohammed يقول...

لازم يا سمر نقوم ونقع عشان نتعلم
ولو اتكسرت مراية
لازم لازم حييجي يوم تشوفي نفسك (انتي)في مرايتك
مش لازم مرايتك يكون حد بتحبيه بمعني (الطرف الاخر)
ممكن تكون صديقة اختك اخوكي
ممكن تكون مرايتك جواكي
انتي ----> مرايتك
ليه لا
ربنا يكون في عون الرومانسيين والله علي رايك اللي بيفكر بقلبه ولاغي عقله دا بيتعذب
شكرا ليكي

babysmile يقول...

سمر يا جميلة..

معلش الواحد مش بيتعلم بالساهل..والحب الحقيقى بقى قليل فى الزمن ده واللى يوصل للدرجة دى بقى نادر بس لسة موجود..

انا حبيت قبل كده وفشلت برده..بس عايزة اقولك انى كنت وصلت للدرجة دى..

انما بعيدا عن الحب ففى الصداقة انا وصاحبتى يمكن يوم بعد يوم والله يا سمر باحس اننا بقينا كائن واحد..نفس التفكير ونفس المشاعر نفس الراى فى كل حاجة..
انا اعرف عنها اللى ميعرفوش حد غيرى..
وهى كمان كده ففعلا حاجة جميلة جدا ان اتنين يوصلوا للمرحلة دى من الحب لبعض والتفاهم والتواصل والقرب..

ربنا يسعدك يارب وتتهنى بانسان يحبك كده واكتر وانتى كمان تحبيه..

ساعتها هترجعلك ثقتك فى الدنيا وان لسة فى مشاعر بالصدق ده..:)

dr_samarmar يقول...

أنا مرايتى
جملة جميلة أوى يا محمد, و صح
و ربنا معانا كلنا بقا
بينى و بينك سعات بردو لما بشوف انسان عملى أوى بحس انه عمره ماهيعرف السعادة الحقيقية
بردو الرومانسية مطلوبة:)

شكرا ليك



يا ايمان أنا بتمنى و الله بس بتمنى حاجة مش مصدقة انها موجودة
فاهمانى؟
عموما شكرا على كلامك ألف شكر:)

Mohammed يقول...

ساعات بشوف ان الحزن بيبقا غصب عننا
وساعات بردو بحس ان سعادتنا بايدينا ؟
الانسان العملي بيدي لعقله المساحة الاكبر في التفكير فبيستريح اكتر ومش بيلغي الروانسية من حياته
(بيعمل توازن)
ودي المعادلة اللي احنا مش عارفين نفك رموزها وانا لاحظت كدة
ولا ايه ؟؟؟

غير معرف يقول...

ربنا يسعدك يا محمد بجد

mo0ony يقول...

ربنا يسعدك يا محمد
كلام كتير حلووو

dr_samarmar يقول...

محمد .....


فى التوب سيكريت كدا

أنا شكلى لقيت مرايتى و الله اعلم ... بس لقيتها بجد ... ياريت تدعولى انى اعرف احافظ عليها و انها تفضل نقية كدا و بتبين الانعكاس الصحيح


بس كدا ...

Mohammed يقول...

اختي ايمان
ربنا يخليكي يارب ويجعلك كل خير

اماني
نورتي يارب ترجعي لينا بالسلامة


دكتورة سمر
ربنا يارب يجعل الخير كله في اللي لقيتيه
ومتخليش حاجة جميلة بتلمع تفقد بريقها ابدا
وعشان هي مرايتك لازم تحافظي علي بريقك اولا

ربنا معاكي يارب

dr_samarmar يقول...

حاضر أوعدك و أوعد نفسى انى ححافظ على بريقها

و ربنا يديمها عليا نعمة و يحفظها من الزوال

شكرا ع الكلام الجميل دا

Mohammed يقول...

ان شاء الله يا دكتورة
وشكرا جدا ليكي علي وجودك الدائم
ربنا يكرمك ويحققلك مرادك

dr_samarmar يقول...

على فكرة .... المراية ضاعت



بس بسرعة اوى ملحقتش اتهنى بيها